Malíři s básníky jsou úzce spřízněni. Neboť čím je malířství než němou básní.
(Simonides z Keu)
S apokalypsou, zjevením blízkého konce tohoto světa, doprovázeného úděsnými katastrofami, zjevením věštícím nadcházející příchod tisíciletého božího království, souvisí celá řada abstraktních pojmů, s nimiž se i v dnešní době velmi často operuje. S chiliastickými náladami, miléniem, tušením blížícího se konce jsou těsně spjata abstrakta jako Hněv boží, Hřích, Propojení věcí lidských s božskými, Smrt etc. Jak byly tyto pojmy zobrazovány ve výtvarném umění, ilustruje několik dřevořezů z knihy "Ikonologie" Itala Cesara Ripy (kolem 1560-1625), muže, jenž stanovil na konci 16. století ikonologická pravidla akceptovaná umělci až do 19. století.
Jak namalovat vítr? Vypadá snad nějak? Současný tvůrce, chtěje zobrazit abstraktní pojmy, spoléhá většinou na sílu své invence. Maluje, co cítí, a měřítkem jeho úspěšnosti je, zda se mu podaří ve vnímateli kýžené pocity evokovat, či nikoli. Jinak tomu bylo v době Ripově, v době potridentské. Již středověk z oněch tří úkolů, které má dobré umění splňovat a které vytyčili starověcí mudrci, tedy - docere, delectare et movere, vyzdvihl na piedestal a vše ostatní zcela podřídil funkci didaktické. Dílo, které zaujalo pouze svou líbivostí, ale jinak postrádalo jakoukoli sdělnou myšlenku, bylo obecně odsuzováno jako hříšné a v podstatě zbytečné.
V převládající negramotné společnosti bylo malířství a sochařství využito jako způsobu velmi účinné vizuální propagandy, jakési obdoby onehdy tak populární bible pro chudé.
Na roveň s malíři byli kladeni autoři concetta, ideově výtvarného programu díla. Rekrutovali se z řad lidí vzdělaných v teologii a filozofii, kteří rozhodovali o výběru scén, jejich ztvárnění a myšlenkovém smyslu obrazu. Malířství zařadila scholastická definice mezi ars mechanica a na malíři jakožto zručném řemeslníkovi bylo, aby abstraktní myšlenku oděl ve všeobecně srozumitelnou formu. Spojovacím článkem mezi concettem a výslednou podobou díla byl tedy obrazotvorný proces, označovaný jako disegno, jenž slučoval duchovní složky tvorby se smyslovými.
Muž v červeném hávu s bičem v pravé a bleskem v levé ruce. Místo, na kterém se nachází, je ponuré a hemží se kobylkami. Červená barva znamená hněv a pomstu. Bičem kárá lidi, aby je napravil dle hesla: "Quos amo, arguo et castigo." - Trestám a napomínám ty, které miluji.
Bleskem trestá ty, kteří tvrdošíjně trvají ve hříchu, přesvědčeni o tom, že na sklonku života si snadno u Boha vyprosí odpuštění. Hejno kobylek, které sužuje nebe i zemi, představuje pohromy, kterými Bůh čas od času lidi postihuje.
Černý mládenec, slepý a nahý, jenž se trmácí klikatou a kamenitou stezkou, opásaný toliko hadem. Levý bok a srdce mu okusuje červ. Hřích má podobu mladého a slepého jinocha, neboť jej pášeme z nevědomosti a nerozvážnosti, a tyto vlastnosti jsou doménou - výsadou mládí. Mladík je nahý a černý, protože hřích je - na rozdíl od ctnosti - věcí nečistou.
Had, který zastupuje opasek, je ztělesněním ďábla. Červ hlodající srdce znázorňuje lidské svědomí.
Chudá nevěsta ronící veliké slzy. V pravé ruce třímá důtky, v levé větvičku yzopu. Z téže rostliny má také upletený věnec, který jí zdobí hlavu. Slzy, utrápený výraz či důtky jsou atributy kajícnosti. Yzop Židé používali tak, že jeho větvičky nořili do zvířecí krve a jí pak kropili lid na znamení odpuštění jejich hříchů. Odtud taky Davidův žalm (50,9): "Asperges me domine Hysopo et mundabor, lavabis me." - Zbav mě hříchů yzopem a budu čistý, umyj mě, budu bělejší než sníh.
Bledá žena s vpadlýma očima, černě vystrojená. Zručný malíř Camillo da Ferrara zobrazil smrt s kostmi, šlachami i nervy vyhřezlými na povrch, halící se v plášť ze zlatého brokátu na znamení toho, že movité zbavuje majetku a chudé oprošťuje od mozolů a trápení. Lebka lemovaná věncem z vavřínu ukazuje nadvládu Smrti nad vším živým.
Okřídlený chlapec v červenožlutém hávu. Tyto barvy symbolizují touhu. Křídla představují rozohněnou duši, která překotně utíká k nebeským myšlenkám. Jeho hruď doutná ohnivým plamenem, který je totožný s oním plamenem, který Ježíš Kristus přinesl na zem.
Klečící muž s pohledem upřeným k nebi. Rukama pokorně přidržuje zlatý řetěz, který visí upevněn na hvězdě, a ta symbolizuje nebeskou klenbu. Řetěz znázorňuje propojení věcí pozemských s božskými a také obapolný vztah mezi oběma světy. Pomocí této vazby Bůh, kdykoli se mu zachce, přitahuje nás k sobě a naši mysl pozvedá k nebi, kam by bez jeho pomoci nikdy nedolétla.
Zbídačelá stařena hrůzostrašného zjevu. Z úst dští oheň, vlasy má střapaté, prsa, jakož i celé tělo, má odhalená. Prsa jsou odpudivá, povadlá a bez mléka. V levé ruce drží knihu, ze které vylézají hadi, v pravé ruce svírá celý uzlíček hadů. Stařena je odpudivá, neboť není v ní za mák jasu Víry. Dým, jenž se jí valí z úst, zobrazuje bezbožné, rouhačské řeči. Střapaté vlasy ukazují na scestné, zmatené myšlenky. Nahé tělo znamená, že herezi chybí pocit studu a ctnosti. Vysušená a povadlá prsa jsou znakem chybějící energie. Rozevřená kniha, ze které vylézají hadi, zhmotňuje falešnou doktrínu. Klubko hádků v levé ruce je náznakem rozsévání hříšných tezí.
Hesla z knihy Ikonologie Ceasara Ripy přeložila Jolanta Trojak.